wtorek, 3 czerwca 2014

Malbork Zamek Krzyżacki 2011

Ostatni dzień pobytu w Krynicy przywitał nas upałem. Mogliśmy jeszcze kilka godzin posiedzieć na plaży, postanowiliśmy jednak po drodze do domu wstąpić do Malborka. Na wszystkich drogach tłok i korki, sznury samochodów zmierzały nad morze.

Krzyżacki zamek zwiedzaliśmy blisko cztery godziny. Przewodnik szybko zebrał grupę i ruszyliśmy bez zbędnego wyczekiwania. Mieliśmy chyba szczęście, czytałam nawet o kilkugodzinnym staniu w kolejce (w sezonie). Później sami zajrzeliśmy w kilka zakątków, między innymi wspięliśmy się na wieżę.

Czas szybko mijał, a mieliśmy przed sobą jeszcze jazdę przez całą Polskę. W Gołubiu Dobrzyniu złapała nas straszna ulewa, tylko słuchaliśmy kiedy silnik naszego samochodu stęknie i zostaniemy unieruchomieni gdzieś w szczerym polu. Deszcz nie ustawał, ale bez problemów późną nocą dotarliśmy do domu. Udał nam się ten wakacyjny wyjazd.

O Malborku inaczej:
Malbork – Marienburg – Nogat – most – zamek – średniowiecze – gotyk – największa kupa cegieł – miasto powstałe z błota (zużyte na cegły) – zamek Niski (Przedzamcze) – zamek Średni – zamek Wysoki –  Krzyżacy – Prusy – warownia – twierdza – fortyfikacje – obrona – rezydencja – wielki mistrz i komtur – stolica państwa krzyżackiego – przejęcie zamku za dług – rezydencja królów Polski (1457-1772) – stacjonują wojska rosyjskie, saskie, szwedzkie, armia Napoleona, naziści (uroczystości)  – dewastacje, zniszczenia – plan zamiany na koszary – wyburzenia – ujeżdżalnia koni – fabryka tkanin – mieszkania dla robotników – rozbiórka bram i murów (na budulec) – przebudowa na magazyny wojskowe – wykute nowe okna – tynk – wyburzenia sklepień średniowiecznych – zamiana na stropy drewniane – zerwanie ceramicznej posadzki – zakaz niszczenia zamku (Fryderyk Wilhelm) – liczne rekonstrukcje – po wojnie 50-60% zniszczeń – plany rozbiórki – odbudowa –muzeum – lista światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO – zimowisko nietoperzy – plan filmowy – ukryty ołtarz polowy – legendy (o gdanisku i braciach bliźniakach, o spisku i kuli w ścianie refektarza, o tajemnym przejściu, o lochu pod Nogatem).