czwartek, 26 czerwca 2014

Wielka Racza 2013

Data wycieczki: 18 sierpnia
Kolejna wędrówka w Beskidzie Żywieckim, w tak zwanym Worku Raczańskim (Grupa Wielkiej Raczy). To przepiękna grupa górska obejmująca przede wszystkim szczyt Wielkiej Raczy (1236 m n.p.m.), Przełęcz Przegibek (900 m n.p.m.) i szczyt Wielkiej Rycerzowej (1226 m n.p.m.).

Pojechaliśmy do Żywca, dalej do Rajczy, Rycerki Dolnej, Rycerki Górnej. Zaparkowaliśmy niedaleko leśniczówki, w miejscu zwanym Pod Raczą. Do schroniska na Wielkiej Raczy dotarliśmy żółtym szlakiem. Na szczytowej polanie stoi platforma widokowa, dzięki niej panorama jest jeszcze piękniejsza. Obok pusta budka straży granicznej wzbudza zaciekawienie, dobrze że ten relikt przeszłości pozostał na swoim miejscu. Wracamy czerwonym szlakiem, na nim są kolejno: Mała Racza (1178 m n.p.m.), Przełęcz pod Orłem, Przełęcz Śrubita, Abramów (1084 m n.p.m.), Jaworzyna (1173 m n.p.m.), Kikula (1119 m n.p.m.), Przełęcz pod Banią. Niestety polski szlak jest wyznaczony w dziwny sposób, najczęściej poniżej punktów widokowych, poniżej granicy. Tylko na to pozwalały kiedyś skomplikowane relacje międzynarodowe. Próbowaliśmy pójść szczytowym szlakiem niebieskim (słowackim), ale chyba był już nieczynny, znaków nie widzieliśmy. Z Przełęczy Przegibek schodzimy czarnym szlakiem do schroniska na Przegibku, dalej poszliśmy zielonym szlakiem. Bendoszkę Wielką (1144 m n.p.m.) ominęliśmy z żalem, widzieliśmy tylko z daleka Jubileuszowy Krzyż Ziemi Żywieckiej ustawiony na jej szczycie. Na skrzyżowaniu dróg skręciliśmy w lewo i żółtym szlakiem wróciliśmy na parking. To była wspaniała wędrówka.